Hjärttårta med pärlor

Första inlägget i cakezor, min blogg om tårtor! yeah :) Jag har en annan blogg om nagelpynt också, men har inte skrivit där på ett tag. Plus att den har muppat sig så, i alla fall jag, inte kan se alla bilder sedan blogg.se ändrade om en massa. Nåväl, nu vill jag ha en tårtblogg.
 
Jag bakade en liten rosa hjärtformad tårta till min pojkvän igår och idag av fyra anledningar; han är sjuk, jag var jättesugen på att baka, jag ville testa lite nya tårtgrejer jag fått och vi hade 4 månader tillsammans igår. Det var första gången som jag provade att göra egna tårtbottnar. Det gick jättebra! Bakade dom i en hjärtformad ugnsform.
Det, plus att lägga ihop tårtan hann jag med igår. Dekorationerna fixade jag idag.
 
I tårtan är det ett lager drottningsylt & vaniljvisp, ett lager jordgubbssylt & vaniljvisp och sedan är den spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med sockerpasta.
 
Jag lekte mig fram till hur den skulle se ut, eftersom jag inte hade något att gå på. Det blev mest att testa olika verktyg. Såhär blev det:
 


Hjärtana på den ovala plätten i mitten har jag målat med pastafärg efter att jag kavlat mönstret med min mönsterkavel. Strösselpärlorna har jag tryckt fast med rosa kristyr. Bokstäverna samt spetskanten runt tårtan tryckte jag ut med utstickare, men plustecknet och den ovala plätten skar jag ut själv (wow).

Ja.. så mycket mer är det väl inte o säga. Det är superviktigt att få till en jämnt spacklad bas med smörkrämen innan man lägger på sockerpastalocket, det blir gärna gropigt annars. Såhär såg det ut när jag spacklat klart:
Min första egna tårtbotten såg ut såhär när den kom ut från ugnen:
Lite kruxigt att skära den till tre bottnar, men det lär man sig säkert bättre o bättre. I alla fall lätt värt det att göra egna.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0